Crossfittiä testaa

Moido.

Nämä on taas näitä  mun juttuja, mutta nyt kolahti oikein kunnolla. Toisaaltaan oli kyllä oikein odotettavaa.

Kuten olette ehkä huomannut niin olen monesti tullut lopputulokseen että fysiikka! Fysiikka! ja Fysiikka! On musta ihan dorkaa antaa toiselle “tasoitusta” koska itse on huonossa kunnossa, se koskee ihan kaikea mitä elämässä tekee.
Tossa kovasti mietin miten aloittaisin mutta näin mennään.

Oma fyysinen  kunto on laskenut ja se johtuu puhtaasti siitä että ei ole kerrennyt tekeemään asialle mitään. Ennen kävin aina maanantaisin pelaa säbää ja se oli hyvä aerobinen treeni ja siihen 1-2 kertaa salilla. Ei enään. Kun toi pieni synty ja duunit muuttu niin ei ole maanantaisin pelattu säbää, mutta salilla käynyt pari kertaa, mutta sekin on sellasta löysäilyä. En ole saanut itsestäni kunnolla irti vaan enemmän venyttelyä ja kehon availua. No viime talvena tuli tehtyä GolfFittiä ja se on tosi hyvää liikuntaa, mutta se ei ole mulle tarpeeksi rankkaa. Mä haluun että treenaan ihan hulluna, siksi säbä oli hyvä kun pystyin juoksee itseni kuoliaaksi.
No olen sitten miettinyt että joku Personal Rane tai vastaava olisi hyvä mutta kun niiden kanssa puhunut niin ei oikein haaste ole maistunut, kai Raneilu on niin muotia että ei kerkee, en mä tajuu.

Tänään telkasta tuli Jamie Oliverin Food Revolution USA ja siinä se koululautakunta kielsi Jamie kiertämässä niitä kouluja ja opettamassa/kuvaamassa. En nyt ota kantaa oliko se hyvä vai ei, mutta se mitä siinä Jamien vetämällä tunnilla tapahtu. Ne piti yhteisen tunnin oppilaiden ja huonokuntoisten kanssa. Se oli aika hurjaa kun ne kerto miten kehon laiminlyönti oli aiheuttanut diabeetteesta ja vaikka mitä. Ei se vaan, mutta se että 17 vee nuoret alko itkemään koska heitä pelottaa miten perheenjäsenten käy koska on niin huonossa fyysisessä kunnossa, liikalihavuus, verenpainetta ja diabeettes. No toki se on telkkaa, mutta on siinä hiven totuutta, täsä kohtaa ehkä enemmänkin. Eli oikeastaan kaikkea sitä jos vetää burgerii ja ei liiku. No niin, no nyt jos kattoo mun kuvia facessa niin; Burgeri, Jallu, Bisse, Pizza ja Pihvi. Ei se hirveen hyväää kerro, mutta mulla on puolustus, paino on pudonnut ja liikun kumminkin golfkentällä aika paljon ja siinä välissä syön ihan kunnon ruokaa. Okei, ei se ole hyvä selitys, pitää tehdä ryhtiliike. Rupesin miettimään että mitähän Öde ja 2.0 joutuu kelaa omista vanhemmista? Aika hurjia ajatuksia tuli. Se mitä nyt kylvetään kerätään vanhempana, vai miten se sanonta menee.

No takas aiheeseen; on viimeisen vuoden aikana tullut sellainen fiilis että se kunnon rääkki on jäänyt puuttumaan. Se oli aikaiemmin säbä muodossa, mut se jäi veke. No en saanut salilla aikaiseksi ja Golfissa taas ei tule sellaisia sykkeitä kuin ihan hetkittäin. Muuten se on niin tasaista samalla sykkeellä, vähän sellaista rasvanpolttoa.

No sitten ystäväni Tapio Mustonen on tota Crossfittiä hehkuttanut ja olen sitä mielenkiinnolla seurannut mutta jotenkin jäänyt se ensi askel tekemättä. No laitoin sitten Tapsalle viestiä että ottaisi mut mukaan kokeilee. Pyysin vielä Tapsaa että vetää sellaset reenit että mä kuolen. Vaikka mies on “huonossa” kunnossa niin lähdin salille rohkeesti ja lupasin Tapsalle että koska se käyttää aikaa niin mä vedän täysii. Voi morjensta, alkulämmittelyn jälkeen mun teki mieli oksentaa, piti hetki maata lattialla jalat kohti kattoa, pyöri sen verran paljon päässä. Se oli just sitä mitä mä tarvitsin. Sain vetää itteni ihan piippuun! Se Adrenaliini/Endorfiini mitä keho erittää tälaisissa tilanteissa on huikeeta. Vaikka reeni oli 15-16 niin vielä 23:30 kattelin telkkaa, ei väsyttämyt pätkääkään. Aamullakin oli vielä huikee olo.

Treeni
En nyt noita Crossfit termejä tunne mutta tehtiin sellainen pariosainen treeni.
Aluksi lämmiteltiin vähän kehoa ja sitten tehtiin sellainen tosi jumppa. Vedettiin kelkkaa pihalla, en ole aikisemmin moista tehnyt ja positiivisesti yllätin itseni ja sain 100kg painoista kelkkaa vedettyä.
Tältä se näytti.

Oli aika hauskaa tehdä treeniä pihalla. 🙂
No ei tää mikään ihan kevyt rasti ollut. Vedin niin paljon kuin pienistä jaloista lähti ja sain sen 400m tehtyä. Viimeiset pari 40m pätkää joutu aina päässä hengittää, veti meinaat aika kovat sykkeet, hikee pukkas kuin olisi suihkussa seissyt. 
No sitten alettiin kantaa painoja takaisin ja olin ihan loppu. Kamat takas, Tapsa sitten alkoi kertomaan mitä seuraavaksi ja mulla alko päässä pyörimään, oli pakko mennä pötköttää hetkeksi. Ei se onneksi haitannut seuraamista. Ohjeet tuli että tehdään joku Metcon ja se muodostu kolmesta liikkeestä. Pystypunnerrus, maastaveto ja laatinpäälle hyppy, aikaa oli 10 min tehdä niin paljon kuin kerkee ja huilii.  Ensiksi mulle laitettiin vähän liikaa painoa, en saanut sitä tankoa edes ilmaan. 🙂 En tiennyt että näytän niin vahvalta. 🙂 No sopiva paino löyty ja ei muuta kuin reenaa. 
Olen aikaisemminkin tehnyt vastaavia joten tiesin että hirveellä kiireellä ei kande lähtee duunaa mutta nopeasti kumminkin. Se tanko painoi ihan tarpeeksi joten ei siinä kerennyt juoksee alta. 🙂
Yhteenlaskettu määrä oli 150 suoritusta, en nyt tiedä oliko se hyvä vai huono mutta sen verran tein. 
Tossa se treeni on vielä virallisesti. 
The Tulos!
Ei tässä mitään kaunistelee, oli ihan perkeeleen kova treeni ja nautin joka hetkestä. Se oli myös mentaalisesti aika tiukkaa, teki monta kertaa mieli snaoa “että nyt ei pysty”, mutta aina sitä kaivoi itsestään jotain ja teki lisää. 
Se mikä tässä alko kiehtoo on että kaikki treenit on aina erilaisia, ja tehdään eri liikkeitä. Ymmärtääkseni treenit on aina jonkun vetämät eli saa aina vähän opastusta jos tekee värin ja siinä on joku joka huutaa että nyt liikettä. En tiedä huutaako ne kaikki, Tapsa ei huutanut, se vaan komensi mua.  Kesken treenin olin välillä niin kuutamolla että jos se ei olisi kertonut mitä tehdään niin olisin varmaankin mennyt väärin. 🙂 
Jos miettii miten tämä liittyy golfiin niin erittäin hyvää koko vartalotreeniä. Treenataan kaikkea ja monipuolisesti, eli varmasti lisää vauhtia lapaan. Mutta uskon että toi mentaalihomma on kanssa aika kova, opitaan tekee hyviä suorituksia väsyneenä ja sietää tuskaa. Mä meen varaan Jannelta aika Trackmaniin ja saan arvot mailoille. Sitten vedeän koko talven Corssfittiä ja teen uudestaan saman testin, ihan varmasti on vauhtia tullut lapaa, mutta se kuinka paljon on sitten minusta kiinni. 🙂
Kyllä mun pitää sanoa että mä taisin jäädä koukkuun, osasin sitä vähän odottaa mutta kumminkin, olin vähän varauksellinen aluksi. Nyt mä yritän saada niin että pääsisin elokuun treenaa totta ja sitten elokuun lopussa kun on seuran mestikset missä pelataan 36+18 niin jaksaako paremmin pelaa?
Iso Kiitos Tapsalle että jaksoit järjestää, tehdä ja tutustutta uuteen lajiin. Kiitos tästä ja ehdottomasti suosittelen kaikille, oli kunto tai ikä mikä tahansa. Koska se säädetään jokaiselle sopivaksi. 
Jos yhtään kiinosti niin mees kattoo: 
Tätä lisää.  Laitan lisää kuulumisia tulemaan kun saan aiheesta lisää tietoa. 
-Nakki

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *