“Golf” Fysiikkaa Lätkäjätkille

Moro

Mun kaveri toimii Kirkkonummen Salamoiden valmentajana, en nyt tiedä miten ne on ihan tarkasti organisoitunut mutta mun mielestä -02 ikäluokka. Ne on huikeita pikkuukkoja.

Nyt päästään sitten tähän mun lempiaiheeseen että Pleikkarit roskiin ja lapset ulos. Niin ja sitten itse kumminkin omistan Xboxin ja tiesmitä läpyttimiä. Tossa Vaimon kanssa mietittiin että pitää yrittää  kasvattaa omat lapset niin että mahdollisimman vähän laitteilla leikkimistä, joo, ajatus on kaunis mutta veikkaan että todellisuus on eri, se jää nähtäväksi.

No valmentajan kanssa sovittiin että meen vetään niille liikkuvuustreenit, vähän testataan kehonhallintaa, kordinaatiota ja muita ominaisuuksia. No totta, noi on vähän nuoria vielä mutta periaatteessa siellä pitäisi olla se perusosaaminen liikkeisiin koka tossa iässä kumminkin pitäisi olla melko aktiivinen ja ei siitä varmasti ole haittaa Lätkässä. Lätkä kuten golf niin on paljon muutakin kuin vaan sitä kentällä seisomista ja liikkumista. Kyllä se on kokonaisvaltaista treenaamista ja kehosta huolehtimista. Jos on lihakset koko aja hapoilla ja jumissa niin ei se Lämäri / Drive lähde niin se vaan on.

Golfliiton Liittopäivillä Aluevalmentaja Henrikki Tolonen piti sellaisen demotreenin mitä tuon ikästen kanssa voisi tehdä. Siitä sain tosi paljon hyviä ideoita ja vaihtelin Henkan kanssa muutaman mailinkin mitä olin ajatellut. Oli hauska Sparrailla juttuja, et kyllä sieltä liitosta saa jos vaan pyytää. Tai ainakin mä sain. 🙂

Tässä se ryhmä alkaa sitten kokoontua.

Valmentaja Pasi pitää alkuohjeet. Ihan kaikki eri kerinnyt ajoissa paikalle.

No tästä sitten odoteltiin hetki että loputkin kerkee paikalle, mutta sieltä ne kaikki tuli.

Treenit:

Aluksi kävimme vähän läpi kehonosio, lantio, selkäranka, vatasalihakset, syvätvatsat, pakarat, takareidet, torso, hartioa jne. Niin tästä sitten sain monta hauskaa kysysmystä.
No aluksi testailimme miten saamme jännitettyä pakaralihaksia, oli muuten hauskoja ilmeitä junnuilla, mutta kyllä ne kovasti oli sitä mieltä että onnistui tehtävässä.
Sitten me reenattiin että miten saamme lantiosta kumarretta, niin että selkä on suorana. Ei ollutkaan ihan itsestään selvyys, tämäkin opittiin.
Sitten me alettiin reenaa kyykkyjä, miten tehdään kunnollinen kyykky. Tässä mä sitten yllätyin todella paljon, en nyt tarkoita kenestäkään mitään pahaa, mutta ei se hirveen hyvin onnistunut suurimmalta osalta. Ilmeisesti tämä ikäluokka ei enää niin paljoa vielä aikaa ulkona tai jotian. Onko kouluisa vähennetty liikunnan määrää? Pelataanko välitunneilla enää erilaisia pelejä vai onko se vaan kasassa seisomista ja näpyttämistä? Kyllä mulla on sellainen meilikuva että iste osasin kyykyt ja muut perusliikkeet nuorena, tuon ikäisenä. Tai sitten vaan aika kuultaa muistot.
No sitä reenattiin aika paljon että saatiin kunnollisia kyykkyjä aikaiseksi, siitä se sitten alkoi sujumaan. Sitten siihen lisättiin viittaaminen, eli kuinka kireellä iso selkälihas on. Aika moni sanoi että tuntuu selässä, olkapäässä ja aika moni ei saanut kättä kunnolla nostetta. Tästä näkee helposti että aika paljon kireyttä kehossa noin pienillä ukoilla. Nyt en sitten tiedä paljonko heillä on venyttelyä ennen ja jälkeen jääreenien, mutta selkeesti sitä pitäisi alkaa tehdä ohjatusti. Tästä jos valmentajan kanssa juttelin ja uskon että ohjelmaan lisätään perusjumppaa ja alkaa opettaa pikkuukoille miten venytellään laadukkaasti. Ihan varmasti sillä kaikkien lämäri lähtee paremmin ja alkaa luistin kulkea. Venyttelyllä ennen peliä on iso rooli valmistella keho tulevaan harjoitukseen ja treenien jälkeen vähän auttaa kehoa poistamaan maitohappoja lihaksista, muutenkin nopeuttaa palautumista, tämä taas o tärkeätä jos treenataa monesti viikossa.

Kyykkyjen jälkeen testattiin kehohallintaa, lantionkiertoa ja torsonkiertoa,  se oli hauskaa. Siellä oli melko hyviä kiertoja ja sitten oli pari kunnon hännänheilutusta. Mutta hauskaa oli, ja se on musta kumminkin pääasia noitten minien kanssa.
Sanoisin että vähän kotiläksyjä pelaajille jäi.

No sitten me tehtiin vähän hauskempia reenejä, me oltiin Mittarimatoja, rapuja, kottikärryjä ja vaikka mitä. Se oli hauskaa. 🙂 Ja sitten me loikittiin, pompittii ja kipitettiin.

Hienoja mittarimatoja tehtiin.

Sit me tutkittiin vesilätäkköä. 🙂 Eli siis kaikkea tuiki tärkeetä. 🙂

Tässä me vähän loikittiin.

Tämän jälkeen mentiin nurmikolle tekee lankkuja, tehtiin lankkuja eteen, taakse ja kyljet.
Lankkujen teko oli hauskaa, jätkät eka uhos isoon ääneen että ihan helppoa ja sitten alettiin tekee.
No alkokin hymy hyytymään kun pitikin olla lankkuna eikä jonain muuna möykkynä.
Lankut on kyllä hyvä perusliike, jotenkin olen ajatellut että jos niitä jaksaa nuorena tehdä niin vanhana välttää monta vaivaa.

Summary:
Olin yllättynyt tästä otannasta nykynuoria ja heidän kordinaatio/kehonhallinnasta. Mä jotenkin ajattelin että lätkänpelaajilla olisi paremmin asiat kunnosa. No ei se haittaa, tästä tulee vaan paljon makeempaa alkaa duunaa jätkien kanssa kesän ajan. Sitte syksyllä testataan uudestaan.
Mä uskon että jos jätkät viittii vähän nähdä vaivaa ja treenaa niin lätkä on huomattavasti helpompaa. Tällänen treeni on siitä palkitsevaa että tuloksen näkee nopeasti, koska se motoriikka ja kehonhallinta paranee alussa todella nopeasti, vähän jaksaa keskittyä niin isoja mutoksia.

Odottelen että saan valmentajalta treeniajat, niin aletaan jumppaa. Laitan tänne sitten kommentteja miten jätkät kehittyy.

Ps. Pahoittelut jos kirjoitus loukkasi jotain vanhempaa.

-Nakki

1 thought on ““Golf” Fysiikkaa Lätkäjätkille”

  1. Juuri näin! Nyt Kotiläksyt ovat Kesäkuun ekalle viikolle valmiit ja lähdössä pian loppukäyttäjille. Muutama valokuva tietyistä liikkeistä vielä mukaan niin että kaikki liikkeet tehdään oikein ja sit vaan reenaamaan. Sunnuntaisin Eriksonin kentällä yhteistapahtumassa aina käydään seuraavan viikon läksyjä läpi ja sitten liikutaan yhdessä kaiken kivan merkeissä. Tästä se lähtee!!!! T: Pasi

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *